Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om LasseMajas detektivbyrć - Sida 1 av 1

VuxenvÀrlden i böckerna om LasseMajas detektivbyrÄ!

The purpose of this study was to investigate how the adult world is produced in the books of Martin Widmark about LasseMajas detektivbyrÄ from a gender perspective.I wanted to answer questions concerning the appearance, personal characteristics, occupations and activities, and the relationship between children and adults to do my analysis.I decided to make a qualitative content analysis to answer my questions.I used the gender theories that describe how stereotypes excel. I related these gender theories to the books that I have studied.I also used previous research on gender roles in other children's books to compare their results with mine.After reading, analyzing and comparing the books I have come to the conclusion that gender roles in books about LasseMajas detektivbyrÄ is very gender stereotyped..

Ett förlorat bröst : En systematisk litteraturstudie om kvinnors erfarenheter av kroppsuppfattning och sexualitet till följd av mastektomi

The purpose of this study was to investigate how the adult world is produced in the books of Martin Widmark about LasseMajas detektivbyrÄ from a gender perspective.I wanted to answer questions concerning the appearance, personal characteristics, occupations and activities, and the relationship between children and adults to do my analysis.I decided to make a qualitative content analysis to answer my questions.I used the gender theories that describe how stereotypes excel. I related these gender theories to the books that I have studied.I also used previous research on gender roles in other children's books to compare their results with mine.After reading, analyzing and comparing the books I have come to the conclusion that gender roles in books about LasseMajas detektivbyrÄ is very gender stereotyped..

Könsrollerna i LasseMajas DetektivbyrÄ : Diamantmysteriet respektive MÀsterdetektiven Blomkvist

The purpose of this study was to find out how gender roles are described in two popular children?s detective stories, one of them written in 2002 and the other in 1946, to be able to compare the two. In order to do this, I used a qualitative research method in which I read and analyzed the text and illustrations of the books out of a gender perspective.I used gender theories describing how stereotypical gender roles are displayed, and these theories were later associated with the books I studied. I also used previous research concerning gender roles in other children's books in order to compare those results with my own.After having read, analyzed and compared the two books, I found vast resemblances between them, but also certain differences. However, it is obvious that the gender roles in both books for the most part are traditional.

"- Ay Caramba, vilket vÀder! brukar hon sÀga."

Barn- och ungdomslitteratur Àr en viktig del av verksamheten i förskola och skola. De böcker som barnen och eleverna möter pÄverkar dem pÄ olika sÀtt. I texterna finns bÄde implicita och explicita budskap, vilket gör dem intressanta att granska ur olika perspektiv. Genom genusforskning vet vi att strukturer Äterfinns i barn- och ungdomslitteraturen samt att de pÄverkar barns identitetsutveckling. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka, synliggöra och beskriva hur etnicitet och nationalitet kan reproduceras genom nÄgra karaktÀrer i barnboksserien LasseMajas detektivbyrÄ av Martin Widmark.

En kritisk litteraturanalys av tvÄ bÀnkböcker och deras karaktÀrer : Med fokus pÄ flickors genuskonstruktion, identitetsskapande och sjÀlvbild

Uppsatsens syfte Àr att analysera de tvÄ vanligaste bÀnkböcker som ett antal flickor i Är 5 tycker Àr bra. Genom litteraturanalyserna vill vi undersöka protagonisterna i de valda böckerna och hur protagonisternas personskildringar möjligtvis kan pÄverka de lÀsande flickornas genuskonstruktion, identitetsskapande och sjÀlvbild. UtifrÄn syftet besvaras frÄgestÀllningarna Vilka Àr de tvÄ bÀnkböcker som flest flickor i vÄrt urval i Är 5 tycker Àr bra? Vilka huvudkaraktÀrer förekommer i dessa böcker och hur skildras de? Hur kan personskildringarna möjligen uppfattas av flickorna och bidra till deras genuskonstruktion, identitetsutveckling och sjÀlvbild?FrÄgestÀllningarna undersöks genom litteratur om genusteorier, teorier om identitetsskapande och sjÀlvbild, litteratur om litteraturanalys och genom empiriskt material. Det empiriska materialet bestÄr av enkÀtundersökningar till klasslÀrare och flickor i Är 5 samt litteraturanalyser av de tvÄ böcker som framkommit som resultat av enkÀtundersökningen till flickorna.I resultatet presenteras analyserna av böckerna kopplat till relevant litteratur.